2 Mayıs 2009 Cumartesi

ZENGİNLİK, FAKİRLİK ÜSTÜNE




Dr. İsmet Turanlı, Antalya

dr_ismetturanli@mynet.com

Para,pul ve mülk gibi maddi zenginlik yerine YUNUS EMRE’ye göre bu dünyanın oyalanma gereği olduğunu kabullenenler için hakiki zenginliğin ,bana görede ,RUH ZENGİNLİĞİ’ olması gerektiğidir.

MAL DA YALAN, MÜLK DE YALAN / GEL BİRAZ DA SEN OYALAN.

Ruh zenginliğini oluşturan nesnelerden biri de MÜZİK’tir.

MÜZİK RUHUN GIDASIDIR derler Almanlar.

Dün akşam AKM de Felix MENDELSSOHN Bartholdy’nin Keman Konçertosunu Ukrayna’lı Anastasia CHEBOTAREVA’nın(onuda Yehudi MENUHİN keşfetmiş)icrasını hayranlıkla dinlerken unutulmaz bir müzik ziyafeti yaşadım.

Müzik ile iştigal mutlak surette fıtri bir yetenek,Allah vergisi, olduğu gibi ondan ruhu besletmekte ,onu algılamakta bir yetenekdir.İnsanlar doğuştan müziği sever,heyecanlanır,zevk duyar,keyflenir ve neticede ruhen zenginleşir.Benim nazarımda bu estetik zerafetten mahrum olanlar FUKARA-Yİ SABİRİN (Avuç açmayan yoksullar) dır

Atatürk diyor ki:Efendiler!Mebus olabilirsiniz,vekil olabilirsiniz,hatta Cumhurreisi olabilirsiniz fakat san’atkar olamazsınız.’’.

Bizim başbakan diyordu ki ‚’Kişi başına senelik ortalama gelir 10 bin dolara ulaşınca refaha kavuşuruz’’.Şimdi güya on bin doları aştık fakat fukaralığımız bitmedi.refah aslan ağzında.Senelik gelirleri 40 bin doların üstünde,dünyanın en zengin milletine mensup öyle çok İsviçreli tanıdım ki fukara haleti ruhiyesi içinde idiler.

Ben seneler öncesi KARAJAN’ın keşfettiği ANNE SOPHİA MUTTER’in BEETHOVEN’in keman konçertosunu dinlerken ağzım açık kalmıştı.Bu keman denen enstrümandan bu denli güzel sesler nasıl çıkıyor diye hayret etmiştim.Dün akşam ise Anastasia CHEBOTAREVA’nın kemanı bir çocuk oyuncağı gibi kullanışını ağzım açık dinledim.5 yaşında ki torunumun eline sazımı verdiğimde onu oyuncak gibi kullanışı gibi keman çalıyordu bu virtüöz genç kadın.Bu üstün kabiliyetteki icracı, keman ile oyuncakla oynar gibi,ne şahane sesler çıkarıyordu.Onu büyük bir enthüsiazmla dinlebilmemde benim bir yeteneğim diye düşündüm ve mesut oldum.Fakir ruhlu insanlar kendilerini hangi vasıta ile mesut edebildiklerini bir an için sorguladım.

MENDELSSOHN bir asır önce Düsseldorf’ta yaşamış,yahudi kökenli bir bestekar.Sonra Leipzig’te Konzer direktörü olmuş.Hatırımda kalan en enteresan anekdotu da bir kasap dükkanında BACH’ın oratoryasının Partitürlerini bulmuş olmasıdır.Dünyanın en meşhurlarının yaşam hikayelerini roman halinde yayınlayan Amerikalı IRVİNG STONE ‚un Mendelssohn romanından öğrenmiştim.O Van GOGH,Freud,,Darwin,Shakespeare,Michelangello’nun ve daha 10 dan fazla meşhur şahsiyetin hayat hikayesini ,,romanlarında dile getirmiştir.

Beethoven’in,Tschaikowsky’in keman konçertoları gibi Mendelssohne’un ki de müzik dünyasının şahaserlerindendir.Onu hocam Prof.Behçet Erduranın,kızına hediye ettiği STRDİVARI’nin kemanı ile,Ayla ERDURAN’dan, 50 sene önce dinlemiştim.Fakat dün akşam dinlediğim sesler bir felaket güzellikde idi.CD sini bulursanız ,alıp dinleyin.Ruhunuzu zenginleştirirsiniz.

Hiç yorum yok: